10.1.2013

Triathlonisti uimareiden treeneissä

Joulutauko pidetty uimaseuran treeneistä ja tänään oli aika palata takaisin treenaamaan uimareiden kanssa. Usean viikon ajan olen käynyt yksinään uimassa omalla mukavuusalueella ja tiesin, että tänään voin unohtaa mukavuusalueella uimisen.

Potkut! En tiedä miten saisin potkuihin sitä samaa voimaa, joka uimareilla on. Mä vaan teen niin kuolemaa joka kerta, kun ohjelmassa on potkuja. Mä oikeasti yritän tehdä parhaani ja potkin niin kovaa kuin vaan yksinkertaisesti jaloista lähtee. Siitä huolimatta jään jälkeen todella pahasti. 25m pysyn joten kuten vauhdissa, mutta ensimmäisen käännöksen jälkeen ero kasvaa silmissä.

Alla olevaa käyrä todentaa, että potkuissa olen antanut parastani, jotten aivan jäisi muiden jalkoihin.

Alkuverran jälkeen oli 50x50m sarja, joka koostui 5x(4x uinti+ 4x käsivedot + 2 x potkut). Joka kerta kun vuorossa on ollut potkut ja olen ponnistanut päädystä, sykkeeni ovat lähteneet jyrkkään nousuun. Uintiosuudet ovat pysyneet vihreällä alueella ja käsivedoissa olen sitten löysäillyt. Uinnissa käytän selkeästi enemmän ylävartalon lihaksia kuin jalkalihaksia. Tämän vuoksi käsivedoissa saan himmailla. Olisi toki hienoa pystyä käyttämään koko vartalon lihaksia tasavertaisesti uinnissa. Tuo voisi tuoda kaivattua nopeutta uintiin.

Ennen loppuverraa oli vielä 2x50m, josta viimeinen 15m tuli uida A4-tasolla eli VK2/kynnys -tasolla. Tuon lyhyen pätkän annoin mennä perhosta. Viimeisissä perhosen käsivedoissa olkapäissä -pakko tunnustaa - tuntui eilinen kahvakuulatreeni. Pientä poltetta, mutta vain pienen hetken ajan.

Mutta ei tää treeni kyllä mulle ollut A1 (PK)-tason harjoitus noiden potkuosuuksien vuoksi. Onneksi valmentaja on ottanut triathlontreeniohjelmassa huomioon, että uimaseuran treeneissä mun uinnit ovat usein vk-mk -tasolla.

Mietin vaan, että kuinka kovaa ryhmän naiset potkivat sitten kun potkuja mennään A4-tasolla? Mun jaloista ei lähde tämän enempää eikä kyllä sydänkään juuri tule pysymään mukana kovemmassa menossa.



Vaikutus
Perus- ja keskitehoinen harjoitus
Tämä harjoitus paransi aerobista peruskestävyyttäsi, aerobista kuntoasi ja aineenvaihduntaasi. Kehosi sydän- ja verenkiertojärjestelmän sekä lihasten kyky varastoida happea parani. Harjoitus kehitti myös käytettyjen lihasten kestävyyttä. Tällä tehotasolla keho käyttää energialähteenään rasvaa ja hiilihydraatteja.




2 kommenttia:

  1. Käytkö siis uimassa paikallisten master-uimareiden kanssa vai millainen ryhmä teillä siellä on?

    Minun sykettä nostattaa jo pelkästään se, jos viereisellä radalla hallissa ui oikeita uimareita. Välillä tekee mieli lähteä kotiin kesken treenit, kun ne etenevät potkien kovempaa kuin minä uiden.. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naapurikylän masters-ryhmässä olen kohta vuoden päivät ollut jäsenenä. Ryhmän taso on erittäin kova, joten olen tiimin heikon lenkki ;).

      Poista

Kaikki voivat lähettää kommentin, mutta ne näkyvät vasta minun tarkistuksen jälkeen.

Kommenttien valvonnan avulla näen kaikki tulleet kommentit eikä kommentti jää huomaamatta :)